Metoder
Gennem et langt lederliv med mange uddannelser, kurser og efteruddannelser har jeg opbygget en varieret værktøjskasse at vælge fra. Her vil jeg kort beskrive nogle af mine værktøjer.
Sådan arbejder jeg
En fælles proces
Hvad har I brug for, og hvordan kan vi afklare, om vi skal etablere et samarbejde?
Alle mine opgaveløsninger vil være skræddersyet til at passe til behovene i din organisation. Et forløb vil være samskabt med dig/jer som kunde for at sikre en høj kvalitet og størst mulig, bæredygtig udvikling.
Jeg arbejder både på det private og offentlige marked, men har primært erfaringer fra det offentlige. For både offentlige og private organisationer er det vigtigt, at være i konstant fremgang og løbende udvikling, i takt med, at verden omkring os ændrer og transformerer sig.
Måske kender I mig fra andre sammenhænge. Måske har i kigget her på hjemmesiden. Måske har andre anbefalet mig. Under alle omstændigheder opfordrer jeg til en samtale eller flere. Her kan vi sammen finde ud af, hvad jeres situation er, og hvad I kunne have brug for. På den baggrund vil jeg byde ind med, hvad jeg kan foreslå. Sammen skaber vi en dialog, der minder ud i en afklaring af et muligt samarbejde.
Skriv – kort eller langt – om jeres situation, tanker og ønsker i kontakt-formularen eller på en mail. Så kontakter jeg jer hurtigst muligt. Et samarbejde har to sider.
Open Space Technology
Vi udnytter kraften i en gruppe med mange interesser, færdigheder og stor mangfoldighed ved at vælge "Open Space Technology".
​
Vi bruger alles bidrag og innovative potentiale. Er der brug for en omfattende revision af vores drift, skal kvaliteten udvikles, eller er der krise i organisationen, så kan vi gennem Open Space få input til at lave en strategisk plan for fremtiden.
Der indkaldes til processen omkring et kernespørgsmål, og så åbnes pladsen til, at enhver invitere til en dialog-gruppe om et underspørgsmål eller -emne. Folk kan frit vælge, hvilke(n) session(er), de allerhelst vil deltage i, hvilket giver maksimal udbytte og engagement for samtale og handling.
Flow game
Flowspillet et dialogspil, der bidrager til at finde klarhed - alene og sammen. Det er en interaktiv refleksion, samtale og handling, der åbner rum for grupper, teams, enkeltpersoner og familier til at finde de svar, de måtte søge.
Flowspillet fremstår ofte meget simpelt, men jeg har erfaring med, at grupper bliver ofte overrasket over, hvordan det skaber en støttende, udfordrende og unik mulighed for at udforske nutiden eller fremtiden på en intuitiv og indsigtsfuld måde. Hver deltager har et vigtigt personligt/ arbejdsmæssigt spørgsmål, som de ønsker at udforske. Der findes også et sæt team-kort, hvor et team kan spille og reflektere ift. et fælles spørgsmål.
​
Spillet ledes af mig som vært. Spillet spilles af 3-6 personer, men der kan være flere flowværter, der spiller flere spil simultant i rummet.
Story Telling med fælles høst
Efter en kort tjek-ind i en gruppe på 3-6-, inviteres et gruppemedlem til at fortælle en udviklingshistorie, en episode eller et forløb, der har betyder noget for vedkommende. De øvrige i gruppen har hver trukket et kort, der angiver en bestemt vinkel eller tilgang, de skal lytte med. Når fortælleren har afsluttet fortællingen, skiftes de øvrige det at dele deres ”høst” fra historien med de forskellige lytte-vinkler.
World Café
Små grupper (4-7 personer) taler, reflekterer og udvikler sammen omkring borde. En større eller mindre klynge af små grupper er i samtale om et spørgsmål, der betyder noget for dem, eller noget arbejde, de forsøger at udføre sammen. Gruppen har fokus på at lytte og søge mønstre i det sagte. Bordet er belagt med papir og der tages noter og tegnes ud fra samtalens pointer.
Efter den første samtale bliver nogen ved bordet som 'vært', mens de andre flytter til et nyt bord og tager deres tidligere samtaler med sig. Trådene væves sammen i de forskellige samtaler. Efter en gæsterunde samles grupperne igen og kan udveksle input fra andre grupper. Alle får en fornemmelse af, hvad der bliver opdaget og udviklet mellem os.
Speed Dating
Hver deltager formulerer en ultrakort beskrivelse af sit projekt eller virke. Alle får et skéma og skriver egen beskrivelse øverst. Man har så 5 ”dates” á 4 minutter.
På hver date fortæller hver person - på skift - i 2 minutter. Man tager hurtige noter med navn og stikord fra hver samtale.
Meget velegnet til en forsamling, der ikke kender hinanden. Velegnet i starten af et forløb og evt. før en pause, hvor man kan tage fat i en eller flere af de interessante personer og få uddybet kendskabet.
Design for Wiser Action
En proces, der giver nogle af deltagerne mulighed for at bede om hjælp, og giver andre en mulighed for at praktisere både procesdesign og hjælpsomhed.
Gennem en mangfoldighed af perspektiver og arbejde ud fra et klart formål skabes mulighederne sammen.
​
Processen gør det muligt for deltagerne at få støtte og klog rådgivning om de konkrete resultater, der er nødvendige. Processen gør det også muligt for deltagerne at dele deres læring og viden om fællesskabende arbejde i praksis.
Mind mapping
Metoden går ud på at tegne og nedskrive et centralt tema og tænke på nye og relaterede ideer, som stråler ud fra centrum.
Vi fokuserer på nøgleideer, der er skrevet ned med dine egne ord og ser efter sammenhænge mellem dem.
På denne måde får du et visuelt overblik og kortlægning, der kan klargøre viden og kan hjælpe dig til bedre at forstå, udvikle og bevare information.
Dialogvandretur
En walk-and-talk kan ofte blive lidt ustruktureret og med manglede fokus.
Ved en dialogvandretur, går en gruppe på 4 personer med at konkret spørgsmål. Hver gruppe har et lille træstykke - et talking piece – og kun den person, der holder det i hånden, må tale.
De andre må kun lytte. Dette kan for nogle være vanskeligt, men bidrager til at holde fast i at lytte med opmærksomhed og respekt.
Gruppen kan i en periode deles op i to og to. Man kan også i en periode deles op i enkeltpersoner, der reflekterer alene.
Cirkel
Cirklen er den grundlæggende samtaleform, der understøtter alle andre former for samvær og deltagelse. I enhver type organisation eller gruppe mødes vi i cirkler for at planlægge fremtiden, håndtere kriser og lytte til hinanden.
At mødes i rundkreds kan være særligt nyttigt, når man skal lære hinanden og det aktuelle emne at kende.
​
Det kan være et middel til dyb refleksion eller konsensus.
Appreciative Inquiry – anerkendende forespørgsel
Folk interviewer hinanden baseret på et bekræftende spørgsmål. Dette afdækker oplevelser, der illustrerer det, vi ønsker at skabe.
Hvis udfordringen for eksempel er, at teams ikke fungerer, kan vi spørge ind til tidspunkter, hvor det har fungeret. Sådanne oplevelser er nøglerne til, hvordan vi kan styrke de situationer og rammerne for den fremtid, vi ønsker.
Back Casting
En narrativ metode, hvor deltagerne beskriver en fremtidig, ønsket situation. Det gøres gennem konkrete fortællinger om, hvordan hverdagen, kulturen og praksis er i den fremtidige situation. Konkrete beskrivelser eller et forestilling om en rundvisning i organisationen i en tænkt fremtidssituation.
Efterfølgende fortælles udviklingshistorien, ved at tage ståsted i den fremtidige situation og baglæns beskrive vejen dertil. Dermed får man et godt udgangspunkt for at identificere de første skridt til en ønsket udvikling.
Art of hosting
Art of Hosting er en tilgang til ledelse og processer, der understøtter en udvikling fra det personlige til det systemiske. Dette sker ved hjælp af personlig praksis, dialog, facilitering og samskabelse af innovation til at løse komplekse udfordringer.
​
Art of Hosting - kunsten af udøve værtskab - er udviklet i et internationalt netværk af møde- og procesfacilitatorer.
​
Mange af metoderne beskrevet i dette afsnit har sin oprindelse i Art of Hosting.
Fokus på profilen med Big Five
Når man skal styrke samarbejdet i et team, når man skal ansætte en person og når man skal give et nyt teammedlem en godt start, er profiler en vigtig ting at have fokus på.
Forskellige profiler kan supplere hinanden og styrke kvaliteten og bredden af det fælles arbejde. Forskellige profiler kan også give knaster i samarbejdet, hvis man ikke lykkes med at se forskelligheden som en styrke.
Både ved ansættelser, nye teammedlemmer og styrkelse af samarbejdet i et eksisterende team kan arbejde med en test være særdeles værdifuld.
Personlighedstest “Big 5” kaldes også fem-faktor-modellen. I denne model vurderes en personlighed på fem forskellige domæner:
-
Behov for stabilitet (N) (Neuroticism)
-
Udadvendthed (E) (Extraversion)
-
Åbenhed (O) (Opennes)
-
Imødekommenhed (A) (Agreeableness)
-
Samvittighedsfuldhed (C) (Conscientiousness)
Testen gennemføres online, og efterfølgende tager jeg en samtale med personen.
Testens resultat benyttes efterfølgende i kandidatudvælgelse, teambuilding m.v.
Ved teambuilding er det den enkelte, der vælger, hvilke elementer af testen der deles med andre.